معدن سرب و روی لکان

تاریخچه احداث معدن لکان:

در سال ۱۳۳۲ این  معدن توسط  مهندس  قاره گزلوان کشف و به کمک  فرانسوی ها شروع به ساخت و استخراج کردند. پس از ۲ سال کارخانه تولید خود را آغازکرد. و سرانجام  در سال ۱۳۳۸ فعالیت این معدن متوقف شد و زیر نظر سازمان برنامه وبودجه با  نظارت  وی نگهداری شد ، تامجدد در سال ۱۳۴۶  توسط مهندس مرتضی رستگار بازسازی  و راه اندازی شد . در مدت زمانی که استخراج معدن متئقف شده بود خوراک کارخانه از معادن  حسین آباد ازتوابع  خمین تامین  می شد.

تا در تیرماه ۱۳۵۲ این معدن  به قیمت ۱۱میلیون تومان به شخصی به نام ناصر مجتبی ی ساکن روستای خان آباد و سناتورعلی رضایی فروخته شد و کارخانه  فعالیت خود را تحت نظر این دو شخص ادامه داد.

تا اینکه در زمان دولت موقت دکتر بازرگان معادن  ایران ملی اعلام شد و زیر نظرصنایع ومعادن ادامه به کار دادند.

درسال ۱۳۷۲ این کارخانه و معادن مربوط به ان به صورت  استیجاری به آقایی به نام حمزه یان پور که ازاهالی اصفهان بودند واگذار شد.

پس از ۲سال صنایع و معادن پروانه  بهره برداری رابه آقای علی عربیان که اهل زنجان بودند استیجاری واگذار می کند.ایشان نیز ۴۹ سهم ازآن رابه فروش میرساند و مابقی را به صورت استیجاری به یکی از شرکتهای ترکیه ای در ایران دادبه نام شرکت  برونر تهران که درحال حاضر این شرکت  ترکی نیز  به شرکت دیگری به نام شرکت 5ستاره درترکیه واگذارکردند.

حدود 10سال است که مواد الاینده زیست محیطی و سمی حاصل از پسماند ها و مواد دفعی این معدن باعث مشکلات عدیده ای از جمله بیماری سل در بین اهالی و  مشکلات کشاورزی در باغات و محصولات این روستا شده است تا انجا که تا به حال حدود 10 نفر به بیماری سل مبتلا شده اند اما به دلایل پشتوانه ای و رابطه ای هیچ یک از مسئولان زیربط اعم از محیط زیست و استانداری استان مرکزی چاره ای برای رفع این مشکلات در جلسات متعددی که با نمایندگان روستا داشته اند اتخاذ نکرده اند.